APLIKASI WEB 2.0 SEBAGAI MEDIA UNTUK BERKOMUNIKASI
NAMA PENSYARAH
ENCIK MD YUSOFF BIN DAUD
NAMA AHLI KUMPULAN
NUR ATIKAH BT ROSLAN (A160824)
NUR SYAHIRAH BT JOHAN (A157910)
NURUL JANNAH BT ZAKARIA (A157000)
AINUN HANAN BT ABDULLAH (A160797)
RUSHDAH BT MOHD REZUAN (A158548)
1.0
PENGENALAN
Web 2.0 merupakan satu platfom di mana seseorang dapat
berkomunikasi dengan berkesan, pantas dan mudah. Masyarakat bukan sahaja
dapat melayari web malah dapat mempamerkan, memperluaskan dan berkongsi
kreativiti mereka dengan sesiapa sahaja tanpa batasan masa, ruang dan lokasi.
Masyarakat dapat berhubung tanpa sempadan.
Tidak dapat dinafikan bahawa perkembangan pesat dalam dunia
Teknologi Maklumat dan Komunikasi pada era globalisasi ini membuka banyak ruang
untuk pengintegrasian dalam pelbagai aplikasi untuk memperkasa sistem
komunikasi sama ada di peringkat sekolah mahupun di peringkat pangajian tinggi.
Pelaksaanaan Aplikasi Web 2.0 dalam komunikasi menekankan tentang kepelbagaian
aplikasi Web 2.0 yang boleh diterokai serta diguna pakai dalam aktiviti
pengajaran dalam pembelajaran. Hal ini kerana, aplikasi Web 2.0 mempunyai
potensi yang besar dalam usaha untuk menyokong serta meningkatkan mutu
pengajaran dan pembelajaran. Kesesuaian peranan dan sifatnya mampu mewujudkan
persekitaran pembelajaran yang fleksibel dan menyeronokkan. Bukan itu sahaja,
penggunaan Web 2.0 dalam pendidikan juga dapat melahirkan pelajar yang celik
teknologi, berdaya maju, berfikiran kreatif dan berkemahiran tinggi.
Aplikasi Web 2.0 juga satu pembaharuan dalam teknologi internet.
Aplikasi Web 2.0 juga merujuk kepada transisi pembangunan aplikasi laman web
dari statik kepada dinamik. Hasilnya, pengguna internet boleh menghasilkan
laman web, berkongsi maklumat, bahan-bahan digital dan gambar dan sebagainya.
Aplikasi Web 2.0 juga adalah yang berkaitan dengan aplikasi web yang memudahkan
perkongsian maklumat penyertaan dan saling boleh mengenali antara satu sama
lain. Berbanding penggunaan aplikasi Web 1.0 yang amat terhad berbanding aplikasi Web 2.0 menyediakan
platform kepada pengguna untuk berhubung, berkomunikasi dan berkolaborasi
antara satu sama lain. Laman Web 2.0 membolehkan pengguna untuk
berinteraksi dan bekerjasama dengan satu sama lain dalam dialog media sosial
sebagai pencipta kandungan yang dihasilkan pengguna dalam komuniti maya.
2.0
PERNYATAAN MASALAH
Pendedahan terhadap dunia luar dan masyarakat tentang apa itu Web 2.0 ? Permasalahan kajian ini juga adalah mengenai
isu tentang media untuk berkomunikasi dan mengenal pasti cabaran yang timbul
daripada penggunaan Web 2.0. Maka, persoalan utama yang ingin dikupas adalah,
adakah masyarakat menggunakan aplikasi Web 2.0 untuk berkomunikasi.
3.0
PERSOALAN KAJIAN
1.
Apakah ciri-ciri Web 2.0
yang diketahui oleh masyarakat?
2.
Adakah kelebihan dan
kekurangan aplikasi Web 2.0 sebagai media untuk berkomunikasi?
3.
Apakah isu dan cabaran yang
timbul daripada penggunaan Web 2.0 sebagai media untuk berkomunikasi?
4.0
OBJEKTIF KAJIAN
Objektif kajian dijalankan adalah untuk:
1.
Mengkaji ciri-ciri Web 2.0.
2.
Mengenal pasti kelebihan
dan kekurangan aplikasi Web 2.0 sebagai media untuk berkomunikasi.
3.
Mengenal pasti isu dan
cabaran yang timbul daripada penggunaan web 2.0 sebagai media untuk
berkomunikasi.
5.0
TUJUAN KAJIAN
Tujuan
kajian ini dilakukan adalah untuk mengkaji apakah ciri-ciri aplikasi Web 2.0.
Bukan itu sahaja, sejauh manakah aplikasi Web 2.0 digunakan sebagai media untuk
berkomunikasi serta apa isu dan cabaran yang timbul daripada penggunaan Web 2.0
ini.
6.0
METADOLOGI KAJIAN
Kaedah kuantitatif (berdasarkan kuantiti,
berkaitan dengan kuantiti telah digunakan dalam menjalankan kajian ini. Oleh
itu, borang soal selidik secara atas talian melalui WhatsApp telah digunakan
sebagai instumen untuk mendapatkan data dan maklumat yang dikehendaki dalam
kajian ini.
Cara
Mendapatkan Responden
Dalam kajian ini, pengkaji telah
memilih responden bagi kajian ini dengan menggunakan teknik persampelan rawak.
Borang soal selidik yang telah dibuat secara atas talian telah disebarkan
melalui sistem WhatsApp. Seramai 20 orang responden telah menjawab borang soal
selidik berkenaan.
Cara
mendapatkan maklumat / Data Daripada Responden
Pengkaji telah menyediakan borang
soal selidik yang sesuai untuk mendapat dan mengumpul maklumat yang tepat dan
betul berdasarkan objektif kajian yang ingin dijalankan. Borang soal selidik
yang telah disediakan mengandungi dua bahagian iaitu Bahagian A dan Bahagian B.
Bahagian A adalah mengenai maklumat diri responden manakala Bahagian B adalah
soalan mengenai ciri-ciri platform Web 2.0 dan
mengenal pasti isu dan cabaran yang timbul daripada penggunaan Web 2.0
sebagai media untuk berkomunikasi dalam kalangan pelajar daripada pelbagai
university seperti Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Universiti
Islam Antarabangsa (UIA) dan Universiti Malaya (UM).
Skala pemarkahan Likert lima telah
digunakan dalam kajian ini. Skala pemarkahan likert lima mata mengandungi lima
aras, iaitu 1= sangat tidak setuju, 2 =tidak setuju, 3 = kurang setuju, 4
=setuju dan, 5 = sangat setuju. Jadual 1 menunjukkan pemarkahan likert lima
berdasarkan lima aras yang telah ditentukan oleh pengkaji.
Sangat tidak setuju
|
1
|
Tidak setuju
|
2
|
Kurang setuju
|
3
|
Setuju
|
4
|
Sangat setuju
|
5
|
Jadual
1: Skala Likert 5 aras digunakan
KAJIAN ILMIAH
Kajian ilmiah iaitu kajian perpustakaan dengan
mengambil maklumat melalui buku-buku rujukan. Kajian ilmiah bererti
maklumat-maklumat didapatkan melalui pembacaan bahan ilmiah seperti buku-buku
serta carian maklumat di laman-laman sesawang. Kaedah yang digunakan amat
membantu dalam mendapatkan bahan-bahan untuk dijadikan sebagai rujukan dalam
penyelidikan ini.
7.0
DAPATAN KAJIAN
Bahagian ini memaparkan analisis data soal selidik yang telah
dijalankan oleh pengkaji melalui borang soal selidik terhadap pelajar daripada
pelbagai universiti seperti Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti
Sains Islam Malaysia (USIM), Universiti Islam Antarabangsa (UIA) dan Universiti
Malaya (UM). Kajian ini dijalankan adalah bertujuan untuk mengkaji ciri-ciri
web 2.0, mengenal pasti kelebihan dan kekurangan aplikasi web 2.0 sebagai media
untuk berkomunikasi dan mengenal pasti isu dan cabaran yang timbul daripada
penggunaan web 2.0 sebagai media untuk berkomunikasi.
Keterangan berikut menerangkan tentang data soal selidik yang telah
dianalisis oleh pengkaji mengikut aspek-aspek tertentu.
7.1 Demografi Responden
Bil.
|
Faktor
|
Kategori
|
Kekerapan
|
Peratusan (%)
|
1
|
Jantina
|
Lelaki
Perempuan
|
10
37
|
21.3
78.7
|
2
|
Fakulti
|
Ekonomi dan Pengurusan
Pengajian Islam
Sains Sosial dan Kemanusiaan
Sains dan Teknologi
Kejuruteraan dan Alam Bina
Pendidikan
Undang-Undang
Pengajian Quran dan Sunnah
Kepimpinan dan Pengurusan
Syariah dan Undang-Undang
Sains Gunaan
Pengurusan
Sains dan Matematik
Sains Sosial
Pendidikan dan Sains Sosial
Sains Kesihatan
|
2
19
7
2
1
1
1
2
4
2
1
1
1
1
1
1
|
4.3
40.4
14.9
4.3
2.1
2.1
2.1
4.3
8.5
4.3
2.1
2.1
2.1
2.1
2.1
2.1
|
3
|
Umur
|
18-21 tahun
22-25 tahun
26-30 tahun
30 tahun dan ke atas
|
44
3
0
0
|
93.6
6.4
0
0
|
Jadual 2: Demografi responden
Rajah 1: Peratusan mengikut jantina
Pengkaji telah berjaya memperoleh seramai 47 orang responden yang
terdiri daripada mahasiswa dari pelbagai universiti seperti UKM, USIM, UIA dan
UM. Seramai 37 orang responden terdiri daripada golongan perempuan dengan
peratus sebanyak 78.7% dan 10 orang responden terdiri daripada golongan lelaki
dengan peratusan 21.3%.
Seterusnya,
berdasarkan kategori umur, kebanyakan responden berumur antara 18-21 tahun
iaitu seramai 44 orang (93.6%). Responden yang berumur antara 22-25 tahun hanya
3 orang sahaja dengan peratusan sebanyak 6.4%. Dalam pada masa yang sama,
pengkaji tidak mempunyai responden yang berumur antara 26-30 tahun serta 30
tahun dan ke atas.
Rajah 2: Peratusan mengikut Fakulti
Rajah 3: Peratusan mengikut Umur
7.2 Ciri-ciri web 2.0
Bil
|
Ciri-ciri Web 2.0
|
Sangat tidak setuju
(1)
|
Tidak setuju
(2)
|
Kurang setuju
(3)
|
Setuju
(4)
|
Sangat setuju
(5)
|
|||||
f
|
%
|
f
|
%
|
f
|
%
|
f
|
%
|
f
|
%
|
||
1
|
Aplikasi
Web 2.0 memiliki sifat yang unik, iaitu memanfaatkan kepandaian dari orang
ramai secara kolektif.
|
0
|
0
|
2
|
4.3
|
12
|
25.5
|
26
|
55.3
|
7
|
14.9
|
|
Kekuatan
aplikasi Web 2.0 terletak pada data. Aplikasi-aplikasi Internet yang terhasil
sentiasa disokong oleh asas data yang kuat dan unik.
|
0
|
0
|
1
|
2.1
|
10
|
21.3
|
29
|
61.7
|
7
|
14.9
|
3
|
Aplikasi
Web 2.0 memiliki sifat yang berbeza dengan aplikasi pada platform ‘lama’
seperti Windows.
|
0
|
0
|
2
|
4.3
|
13
|
27.7
|
31
|
66
|
1
|
2.1
|
4
|
Aplikasi
Web 2.0 menggunakan teknik-teknik pengatucaraan yang ‘ringan' yang memudahkan
orang ramai untuk mengguna pakai perkhidmatan Web ini untuk membentuk
perkhidmatan Web yang baru.
|
0
|
0
|
2
|
4.3
|
11
|
23.4
|
30
|
63.8
|
4
|
8.5
|
Aplikasi
Web 2.0 boleh beroperasi secara integrasi melalui pelbagai peranti.
|
0
|
0
|
1
|
2.1
|
12
|
25.5
|
29
|
61.7
|
5
|
10.6
|
|
6
|
Aplikasi
Web 2.0 memiliki antara muka pengguna (user interface) yang kaya meskipun
beroperasi di dalam ‘browser’ sahaja.
|
0
|
0
|
1
|
2.1
|
11
|
23.4
|
30
|
63.8
|
5
|
10.6
|
Jadual 3: Ciri-ciri Web 2.0
Rajah 4: Peratusan responden terhadap ciri-ciri Web 2.0
Berdasarkan objektif pertama kajian iaitu mengkaji ciri-ciri web
2.0, pengkaji telah memberi enam pernyataan mengenai ciri-ciri web 2.0 dalam
soal selidik kajian ini.
Pernyataan pertama ialah aplikasi web 2.0 memiliki sifat yang unik,
iaitu memanfaatkan kepandaian dari orang ramai secara kolektif. Seramai 26
responden (55.3%) memilih Setuju dengan pernyataan berikut. Namun, 12 orang
responden bersamaan 25.5% memilih Kurang setuju. Hanya 14.9% bersamaan 7 orang
responden sahaja yang memilih Sangat setuju dengan pernyataan ini. Manakala, 2
orang responden (4.3 %) memilih Tidak setuju.
Seterusnya,
pernyataan kedua mengenai ciri-ciri web 2.0 ialah kekuatan aplikasi web 2.0
terletak pada data. Aplikasi-aplikasi internet yang terhasil sentiasa disokong
oleh asas data yang kuat dan unik. Merujuk pernyataan berikut, dapat dinyatakan
bahawa majoriti responden (29 orang bersamaan 61.7%) memilih Setuju. Sebanyak
21.3% (10 orang responden) dan 14.9% (7 orang responden) memilih Kurang setuju
dan Sangat setuju. Hanya seorang responden memilih Tidak setuju dengan
peratusan 2.1% sahaja.
Berdasarkan
pernyataan Aplikasi Web 2.0 memiliki sifat yang berbeza dengan aplikasi pada
platform ‘lama’ seperti Windows, hanya seorang responden (2.1%) sahaja yang
memilih Sangat setuju. Sebaliknya, responden yang memilih Setuju dengan
pernyataan ini adalah seramai 31 orang bersamaan 66%. Manakala, seramai 13
orang responden bersamaan 27.7% memilih Kurang setuju dan 2 orang responden
(4.3%) memilih Tidak setuju.
Rajah 5: Peratusan responden terhadap ciri-ciri Web 2.0
Aplikasi Web 2.0
menggunakan teknik-teknik pengatucaraan yang ‘ringan’ yang memudahkan orang
ramai untuk mengguna pakai perkhidmatan Web ini untuk menbentuk perkhidmatan
Web yang baru adalah pernyataan keempat mengenai ciri-ciri Web 2.0. Pemilihan
Setuju oleh responden adalah paling ramai iaitu seramai 30 orang dengan
peratusan sebanyak 63.8%. Seramai 11 orang responden bersamaan 23.4% memilih
Kurang setuju dengan pernyataan ini. Manakala, 4 orang responden (8.5%) dan 2
orang responden (4.3%) yang bersamaan dengan dan memilih Sangat setuju dan
Tidak setuju.
Seterusnya,
pernyataan Aplikasi Web 2.0 boleh beroperasi secara integrasi melalui pelbagai
peranti, hanya seorang responden sahaja yang Tidak setuju dengan peratusan
2.1%. Sebanyak 61.7% bersamaan 29 orang responden telah memilih Setuju, 12
orang responden (25.5%) memilih Kurang setuju serta pilihan Sangat setuju hanya
dibuat oleh 5 orang responden bersamaan 10.6%.
Pernyataan
terakhir mengenai ciri-ciri Web 2.0 ialah Aplikasi Web 2.0 memiliki antara muka
pengguna (user interface) yang kaya meskipun beroperasi di dalam ‘browser’
sahaja. Seramai 30 orang responden (63.8%) memilih Setuju dengan pernyataan
berikut. Manakala, sebanyak 23.4% bersamaan 11 orang responden memilih Kurang
setuju. Bagi pilihan Sangat setuju adalah seramai 5 orang responden dengan
peratusan 10.6%. Hanya seorang responden sahaja yang memilih Tidak setuju.
7.3 Kelebihan dan kekurangan aplikasi web 2.0 sebagai media untuk
berkomunikasi
Bil
|
Kelebihan dan kekurangan Aplikasi Web 2.0 sebagai media untuk
berkomunikasi
|
Sangat tidak setuju
(1)
|
Tidak setuju
(2)
|
Kurang setuju
(3)
|
Setuju
(4)
|
Sangat setuju
(5)
|
|||||
f
|
%
|
f
|
%
|
f
|
%
|
f
|
%
|
f
|
%
|
||
1
|
Semua
maklumat di media sosial seperti Facebook, WhatsApp dan WeChat boleh
dipercayai sepenuhnya.
|
9
|
19.1
|
12
|
25.5
|
20
|
42.6
|
6
|
12.8
|
0
|
0
|
2
|
Saya
boleh bertahan tanpa menggunakan media sosial untuk sehari.
|
2
|
4.3
|
10
|
21.3
|
16
|
34
|
9
|
19.1
|
10
|
21.3
|
3
|
Saya
akan menjadikan media sosial sebagai sumber rujukan pertama dalam mencari
maklumat.
|
1
|
2.1
|
9
|
19.1
|
20
|
42.6
|
14
|
29.8
|
3
|
6.4
|
4
|
Media
sosial memudahkan saya berhubung antara satu sama lain.
|
0
|
0
|
0
|
0
|
5
|
10.6
|
22
|
46.8
|
20
|
42.6
|
5
|
Media
sosial lebih cenderung ke arah kebaikan berbanding keburukan.
|
0
|
0
|
6
|
12.8
|
30
|
63.8
|
8
|
17
|
3
|
6.4
|
6
|
Saya
meluangkan masa saya lebih daripada 5 jam sehari hanya kepada media sosial.
|
1
|
2.1
|
3
|
6.4
|
20
|
42.6
|
13
|
27.7
|
10
|
21.3
|
Jadual 4: Kelebihan dan kekurangan aplikasi Web 2.0 sebagai media
untuk berkomunikasi
Rajah 6: Peratusan responden terhadap kelebihan dan kekurangan
aplikasi Web 2.0 sebagai media untuk berkomunikasi
Pada bahagian
kedua ini, pengkaji turut memberi enam pernyataan yang berkaitan dengan
kelebihan dan kekurangan aplikasi Web 2.0 untuk berkomunikasi kepada responden.
Semua maklumat di
media sosial seperti Facebook, WhatsApp dan WeChat boleh dipercayai sepenuhnya
merupakan pernyataan pertama dalam bahagian kedua ini. Majoriti responden
memilih Kurang setuju dengan pernyataan tersebut iaitu sebanyak 42.6% bersamaan
20 orang. Seramai 12 orang responden (25.5%) memilih Tidak setuju, 9 orang
responden (19.1%) memilih Sangat tidak setuju dan hanya 6 orang responden yang
memilih Setuju dengan peratusan sebanyak 12.8%.
Seterusnya,
seramai 16 orang responden dengan peratusan sebanyak 34% telah memilih Kurang
setuju dengan pernyataan saya boleh bertahan tanpa menggunakan media sosial
untuk sehari. Namun, seramai 9 orang responden (19.1%) memilih Setuju. Hanya
dua orang responden (4.3%) sahaja yang memilih Sangat tidak setuju. Manakala,
pilihan untuk Tidak setuju dan Sangat setuju mempunyai bilangan responden yang
sama iaitu seramai 10 orang bersamaan 21.3%.
Bagi pernyataan
saya akan menjadikan media sosial sebagai sumber rujukan pertama dalam mencari
maklumat, seramai 20 orang responden memilih Kurang setuju dengan peratusan
sebanyak 42.6%. Pemilihan Setuju mempunyai jumlah kedua tertinggi selepas
Kurang setuju dengan peratusan sebanyak 29.8% bersamaan dengan 14 orang responden.
Seramai 9 orang responden (19.1%) memilih Tidak setuju, 3 orang responden
(6.4%) memilih Sangat setuju dan hanya seorang responden sahaja yang membuat
pilihan Sangat tidak setuju.
Rajah 7: Peratusan responden terhadap kelebihan dan kekurangan aplikasi
Web 2.0 sebagai media untuk berkomunikasi
Selain itu, bagi
pernyataan media sosial memudahkan saya berhubung antara satu sama lain, hanya
5 orang responden sahaja yang memilih Kurang setuju dengan peratusan sebanyak
10.6%. Manakala, majoriti responden iaitu seramai 22 orang bersamaan 46.8%
membuat pilihan Setuju dan 20 orang responden (42.6%) memilih Sangat setuju.
Kebanyakan
responden Kurang setuju dengan pernyataan media sosial lebih cenderung kea rah
kebaikan berbanding keburukan iaitu dengan jumlah 30 orang responden bersamaan
63.8%. Hanya 3 orang responden (6.4%) Sangat setuju dengan pernyataan ini.
Manakala, bagi pilihan Tidak setuju dan Setuju adalah seramai 6 orang responden
(12.8%) dan 8 orang responden (17%) sahaja.
Pernyataan
terakhir untuk bahagian ini adalah saya meluangkan masa saya lebih daripada 5
jam sehari hanya kepada media sosial. Jumlah peratusan responden yang memilih
Kurang setuju dengan pernyataan ini adalah paling banyak iaitu sebanyak 42.6%
bersamaan 20 orang. Manakala, jumlah kedua terbanyak adalah seramai 13 orang
responden (27.7%) dengan pemilihan Setuju. Seramai 10 orang responden (21.3%)
membuat pilihan Sangat Setuju berbanding 6.4% responden (3 orang) sahaja yang
memilih Tidak Setuju. Hanya seorang responden sahaja yang memilih Sangat tidak
setuju.
7.4 Isu dan cabaran yang timbul daripada penggunaan web 2.0 sebagai
media untuk berkomunikasi
Bil
|
Isu dan cabaran yang timbul daripada penggunaan Web 2.0 sebagai
media untuk berkomunikasi
|
Sangat tidak setuju
(1)
|
Tidak setuju
(2)
|
Kurang setuju
(3)
|
Setuju
(4)
|
Sangat setuju
(5)
|
|||||
f
|
%
|
f
|
%
|
f
|
%
|
f
|
%
|
f
|
%
|
||
1
|
Saya
akan memberi perhatian dan meneliti terlebih dahulu terhadap tajuk mahupun
intipati sesebuah artikel sebelum memberikan sebarang komentar.
|
0
|
0
|
0
|
0
|
6
|
12.8
|
30
|
63.8
|
11
|
23.4
|
2
|
Saya
akan mempercayai sepenuhnya maklumat yang disebarkan dalam media sosial
seperti Facebook dan WhatsApp.
|
15
|
31.9
|
14
|
29.8
|
14
|
29.8
|
3
|
6.4
|
1
|
2.1
|
3
|
Saya
tidak ambil kisah dengan apa yang berlaku dalam media sosial dan hanya
bersikap pak turut semata-mata dengan apa yang disampaikan.
|
10
|
21.3
|
15
|
31.9
|
20
|
42.6
|
1
|
2.1
|
1
|
2.1
|
4
|
Kebanyakan
individu menggunakan media sosial untuk kepentingan peribadi mereka.
|
1
|
2.1
|
0
|
0
|
18
|
38.3
|
19
|
40.4
|
9
|
19.1
|
5
|
Saya
tidak mudah untuk mempercayai kenalan baru di media sosial.
|
0
|
0
|
4
|
8.5
|
11
|
23.4
|
11
|
23.4
|
21
|
44.7
|
6
|
Golongan
wanita lebih mudah terpengaruh dengan perwatakan seseorang yang baru dikenali
melalui media sosial berbanding lelaki.
|
0
|
0
|
1
|
2.1
|
18
|
38.3
|
16
|
34
|
12
|
25.5
|
Jadual 5: Isu dan cabaran yang timbul daripada penggunaan Web 2.0
sebagai media untuk berkomunikasi
Rajah 8: Peratusan responden terhadap isu dan
cabaran yang timbul daripada penggunaan Web 2.0 sebagai media untuk
berkomunikasi
Bahagian
ketiga dalam soal selidik yang perlu dijawab oleh responden adalah berkaitan
dengan isu dan cabaran yang timbul daripada penggunaan Web 2.0 sebagai media
untuk berkomunikasi.
Jumlah
peratusan responden yang memilih Setuju bagi pernyataan saya akan memberi
perhatian dan meneliti terlebih dahulu terhadap tajuk mahupun intipati sesebuah
artikel sebelum memberikan sebarang komentar adalah paling banyak iaitu
sebanyak 63.8% bersamaan 30 orang. Manakala, 11 orang responden (23.4%) dan 6 orang
responden (12.8%) telah memilih Sangat setuju dan Kurang setuju.
Saya
akan mempercayai sepenuhnya maklumat yang disebarkan dalam media sosial seperti
Facebook dan WhatsApp merupakan pernyataan yang turut dinyatakan dalam soal
selidik. Majoriti responden iaitu seramai 15 orang (31.9%) telah memilih Sangat
tidak setuju dengan pernyataan tersebut. Manakala, bilangan responden yang
memilih Tidak setuju dan Kurang setuju adalah sama iaitu sebanyak 29.8%
bersamaan 14 orang. Namun, 3 orang responden dan seorang responden memilih
Setuju dan Sangat setuju.
Bagi
pernyataan saya tidak ambil kisah dengan apa yang berlaku dalam media sosial
dan hanya bersikap pak turut semata-mata dengan apa yang disampaikan, hanya 10
orang responden (21.3%) yang memilih Sangat tidak setuju. Manakala, 15 orang
responden dengan peratusan sebanyak 31.9% memilih Tidak setuju dengan
pernyataan tersebut serta pemilihan skala Kurang setuju adalah paling banyak
iaitu sebanyak 20 orang responden (42.6%). Namun, terdapat seorang responden
dengan peratusan 2.1% memilih skala Setuju dan Sangat setuju.
Rajah 9: Peratusan responden terhadap isu dan
cabaran yang timbul daripada penggunaan Web 2.0 sebagai media untuk
berkomunikasi
Seterusnya, kebanyakan responden memilih skala
Setuju bagi pernyataan kebanyakan individu menggunakan media sosial untuk
kepentingan peribadi mereka iaitu seramai 19 orang responden dengan peratusan
sebanyak 40.4%. Pemilihan skala Kurang setuju hanya kurang seorang responden
berbanding responden yang memilih skala Setuju iaitu seramai 18 orang (38.3%).
Manakala, 9 orang responden telah memilih Sangat setuju dengan peratusan 19.1%.
Namun, terdapat seorang responden telah memilih skala Sangat tidak setuju
dengan pernyataan tersebut.
Selepas
itu, pernyataan saya tidak mudah untuk mempercayai kenalan baru di media sosial
mempunyai bilangan responden paling banyak bagi skala Sangat setuju iaitu
seramai 21 orang dengan peratusan 44.7%. Manakala, bagi skala Setuju dan Kurang
setuju mempunyai bilangan responden yang sama iaitu sebanyak 11 orang (23.4%).
Terdapat 4 orang responden memilih skala Tidak setuju bagi pernyataan ini
dengan peratusan sebanyak 8.5%.
Pernyataan
terakhir dalam bahagian ini ialah golongan wanita lebih mudah terpengaruh
dengan perwatakan seseorang yang baru dikenali melalui media sosial berbanding
lelaki. Kebanyakan responden memilih skala Kurang setuju dengan pernyataan ini berdasarkan bilangan seramai
18 orang dengan peratusan 38.3%. Manakala, seramai 16 orang responden (34%) dan
12 orang responden (25.5%) memilih Setuju dan Sangat setuju. Namun, terdapa
seorang responden (2.1%) memilih skala Tidak setuju dengan pernyataan tersebut.
8.0
PERBINCANGAN
Berdasarkan kajian ‘Aplikasi Web 2.0 sebagai Media untuk
Berkomunikasi’, pengkaji mendapati majoriti responden memilih skala Setuju bagi
semua pernyataan dalam bahagian pertama soal selidik tersebut yang berkaitan
ciri-ciri Web 2.0. Bilangan responden terbanyak yang memilih skala Setuju
adalah pada pernyataan Aplikasi Web 2.0 memiliki sifat yang berbeza dengan
aplikasi pada platform ‘lama’ seperti Windows. Kebanyakan responden dapat
mengetahui perbezaan sifat di antara aplikasi pada platform ‘lama’ dengan
aplikasi pada platform ‘baru’. Hal ini demikian kerana aplikasi pada platform
‘lama’ telah dinaik taraf kepada platform ‘baru’ yang membolehkan pengguna
menggunakan aplikasi Web 2.0 sebagai media untuk berkomunikasi dengan mudah,
cepat dan efektif seperti WhatsApp, Facebook, Instagram dan WeChat.
Seterusnya,
bahagian kedua soal selidik adalah berkaitan dengan kelebihan dan kekurangan
aplikasi Web 2.0 sebagai media untuk berkomunikasi. Pada pernyataan media
sosial lebih cenderung ke arah kebaikan berbanding keburukan, majoriti responden
memilih skala Kurang setuju dengan pernyataan tersebut. Responden masih dapat
berfikir secara rasional bahawa media sosial tidak kebanyakannya menjurus
kepada kebaikan.
Manakala, bagi
pernyataan saya boleh bertahan tanpa menggunakan media sosial untuk sehari,
majoriti responden memilih skala Kurang setuju. Namun, terdapat 10 orang
daripada 47 orang responden memilih skala Sangat setuju. Berdasarkan kepada
dapatan kajian yang telah dibuat oleh pengkaji, pengkaji mendapati bahawa masih
terdapat sebilangan masyarakat yang masih mampu bertahan tanpa menggunakan
media sosial dalam sehari. Namun, pangkaji mendapati ada sebahagian masyarakat
yang tidak mampu bertahan selama sehari daripada menghadap dan menggunakan
media sosial seperti Facebook dan Instagram.
Selain itu, isu
dan cabaran yang timbul daripada penggunaan aplikasi Web 2.0 sebagai media
untuk berkomunikasi turut dimasukkan dalam bahagian ketiga soal selidik. Pernyataan
golongan wanita lebih mudah terpengaruh dengan perwatakan seseorang yang baru
dikenali melalui media sosial berbanding lelaki mendapat skala Setuju daripada
responden. Responden yang menjawab soal selidik pengkaji kebanyakannya
bersetuju dengan pernyataan tersebut. Mereka sedar bahawa golongan wanita ini
lebih mudah terpengaruh dengan kenalan baru yang mereka kenal melalui media
sosial seperti di Facebook. Rentetan perkara ini, pelbagai isu yang timbul yang
dikaitkan dengan wanita seperti isu rogol dan dan isu penipuan yang melibatkan
golongan wanita kehilangan harta.
Oleh itu, dapat
disimpulkan bahawa pengetahuan masyarakat mengenai Web 2.0 tidak terbatas
kerana melalui responden yang menjawab soal selidik pengkaji, majoriti
responden bersetuju dengan teknologi yang menjadi ciri-ciri Web 2.0. Malah,
masyarakat turut mengetahui kesan baik dan buruk daripada penggunaan media
sosial serta isu dan cabaran yang timbul daripada penggunaan media sosial yang
tidak terkawal.
9.0
CADANGAN KAJIAN
Melalui kajian aplikasi Web 2.0, pengkaji mempunyai beberapa
cadangan. Antara cadangannya ialah:
1.
Mengoptimumkan penggunaan ICT di sekolah dengan melatih guru dalam
penggunaan aplikasi web untuk melaksanakan aktiviti pembelajaran dan pengajaran
di dalam kelas dengan lebih berkesan.
2.
Kerajaan memberi penekanan yang serius terhadap pembudayaan ICT
yang bersesuaian dengan kemahiran abad ke-21 yang berfokuskan kepada
komunikasi.
3.
Masyarakat hendaklah menekankan pada sosial network atau jalinan
sosial antara satu sama lain seperti yang terdapat dalam aplikasi seperti
Whatsapps, Facebook, Instagram, Telegram, Blog dan sebagainya.
4.
Individu mestilah bersikap keterbukaan dan bebas untuk membentuk
corak perhubungan sosial dalam talian yang memberi peluang untuk berinteraksi
sesama pengguna lain.
10.0
KESIMPULAN
Sebagai kesimpulan, penggunaan teknologi Web 2.0 yang
diaplikasikan dalam komunikasi mempunyai potensi yang besar untuk
menyokong dan meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran di dalam
kelas. Melalui penggunaan aplikasi tersebut, pelajar tidak sekadar
mengakses Internet untuk mendapatkan maklumat bahkan mereka juga dapat
membina pengetahuan melalui interaksi sosial. Kebanyakan kajian
yang dijalankan menunjukkan pengintegrasian teknologi Web 2.0 seperti blog
dan wiki di dalam persekitaran pembelajaran berkesan untuk meningkatkan
kepuasan pelajar, meningkatkan kualiti pembelajaran serta mewujudkan
interaksi sosial diantara pelajar dan pendidik
Dengan menggunakan
aplikasi Web 2.0 dapat memberi panduan dan kesedaran dalam menyediakan
keperluan serta latihan kepada masyarakat yang wajar diutamakan supaya dapat
mempelbagaikan bahan agar dapat berjalan dengan lancar. Menggunakan aplikasi
Web 2.0 ini sebagai bantu mengajar selaras dengan perkembangan teknologi yang
terkini dan persekitaran pelajar yang terdedah dengan penggunaan teknologi. Hal
ini dapat membantu menarik minat pelajar.
Di samping itu, kaedah
ini juga turut membantu guru atau pensyarah dalam meningkatkan pengetahuan
terhadap penggunaan aplikasi Web 2.0. Oleh itu pendidik dalam menghasilkan
pelbagai bentuk bahan bantu mengajar yang senang. Tambahan lagi para pendidik
tidak perlu membuat bahan bantu mengajar yang sama untuk kelas yang
berbeza-beza.
RUJUKAN
1.
Mohamed Amin Embi. 2011. Aplikasi Web 2.0 Dalam Pengajaran dan
Pembelajaran. Selangor: Pusat Perkembangan
Akademik, Ukm.
2.
Zamri Mahamod & Nur Aisyah Mohamad Noor. 2011. Persepsi guru
tentang penggunaan aplikasi multimedia dalam pengajaran komponen sastera Bahasa
Melayu. GEMA Online™ Journal of Language Studies
3.
Kamarul Azmi Jasmi, Ab Halim Tamuri & Mohd Izham Mohd Hamzah.
2011. Kajian kes penggunaan kaedah pengajaran dan pembelajaran guru cemerlang
pendidikan Islam sekolah bandar dan luar bandar
Jurnal Teknologi (Sains Sosial),
No comments:
Post a Comment