"Teknologi pendidikan ialah gabungan manusia, peralatan, teknik dan
peristiwa yang bertujuan untuk memberi kesan baik kepada pendidikan"
(Crowell (1971):Encyclopedia of education)
"Teknologi dalam pendidikan
ialah penggunaan kemahiran dan teknik moden dalam keperluan latihan, yang
meliputi kemudahan belajar dengan menggunakan persekitaran setakat mana ianya
menimbulakn pembelajaran" (Uhwin Derek (1976): Applying Educational
Technology)
Kesimpulan: Teknologi pendidikan
ialah satu sistem yang meliputi alat dan bahan media, organisasi yang digunakan
secara terancang bagi menghasilkan kecekapan dalam pengajaran dan keberkesanan
dalam pembelajaran.
Kepentingan teknologi dan inovasi dalam pengajaran dan pembelajaran.
Kepentingan teknologi dan inovasi dalam pengajaran dan pembelajaran.
Diantara
kepentingannya ialah:
1.Melicinkan
proses pengajaran dan pembelajaran kerana ia berfokuskan kepada isi-isi penting
kepada topik yang akan disampaikan. Ini kerana akan memudahkan pengajaran guru
didalam kelas dan mampu menarik perhatian pelajar.
2 Ia
juga boleh menjimatkan masa dan tenaga kerana maklumat boleh diperolehi dengan cepat
daripada Internet.
3.Apabila
guru menggunakan ICT seperti penggunaan video, power point, komputer dan gambar
boleh mengelakkan rasa bosan pelajar seterusnya mengekalkan minat pelajar. Ini
kerana apabila pelajar diberi peluang mencari maklumat sendiri atau
berkumpulan, pelajar akan mudah dan lebih faham tentang subjek yang dipelajari.
4.Penggunaan
ICT juga boleh mengelakkan berlakunya tidak faham atau salah tafsir terhadap
konsep melalui deria melihat, mendengar atau menyentuh. Guru boleh
membuktikannya melalui tayangan video atau bahan-bahan yang boleh didapati
daripada Internet.
5.Membetulkan
sebarang kekeliruan atau salah tafsir kerana ia memberi sesuatu gambaran yang
menyeluruh dan jelas sesuatu konsep dan kaitannya dengan kehidupan seharian.
6.Melibatkan
pelbagai deria pelajar. Cth: penggunaan visual yang diikuti oleh audio akan
melibatkan deria lihat dan dengar dan mungkin deria sentuh. Penglibatan deria
ini akan meningkatkan daya ingatan pelajar.
7.Kaedah
pengajaran dan pembelajaran ICT juga mampu memberi kelainan dan kepelbagaian
kepada kaedah mengajar kerana sebelum ini , guru hanya menggunakan kaedah
syarahan atau kuliah didalam kelas.
8.Membantu
pelajar mendapat kesan pembelajaran yang maksimum dengan penggunaan masa yang
minimum. Ini kerana masa di sekolah adalah amat terhad dan memerlukan guru
kreatif di dalam pengajaran dan melalui kaedah ICT mampu memberi kefahaman
kepada para pelajar dalam masa yang singkat.
9.Dapat
memperkayakan pengalaman pelajar. Cth: media bergerak boleh memperkayakan
pengalaman murid. Kejadian yang tidak pernah mereka lihat atau alami akan dapat
mereka saksikan sendiri dan ini menjadikan mereka seoalah-olah mereka
mengalaminya.
Prinsip
menggunakan teknologi dan inovasi dalam proses pengajaran dan pembelajaran :-
-Ia
hanya merupakan sebagai bahan bantu mengajar dan tidak boleh digunakan untuk menggantikan
pengajaran. Ia digunakan untuk menggantikan pengajaran. Ia digunakan untuk
membantu guru mengajar sesuatu topik dengan lebih berkesan.
Ia mesti digunakan untuk pengajaran dan bukan untuk hiburan dan membuang masa.
Ia mesti digunakan untuk pengajaran dan bukan untuk hiburan dan membuang masa.
-Penggunaannya
mesti dirancang dalam tiga peringkat iaitu:
- sebelum
kegunaan - merancangmasa dan cara bagaimana mengaitkannya dengan topik
pengajaran.
- semasa kegunaan
- merancang ulasan dan penekanan aspek-aspek penting yang dapat membantu
pembelajaran.
- selepas
kegunaan - merancang aktiviti lanjutan seperti soalan-soalan, kesimpulan
dan penilaian.
-Ia
mesti dipilih berdasarkan kesuaiannya dari segi topik dan objektif pelajaran,
latar belakang pelajar, saiz kelas dan keadaan fizikal bilik darjah
-Ia
mesti digunakan untuk mencapai sesuatu objektif pelajaran dan peringkat
perkembangan pelajaran itu sama ada: - pengenalan topik - perkembangan
pelajaran iaitu penerangan konsep - penutup dan kesimpulan topik pelajaran -
penilaian kefahaman terhadap topik
-Digunakan
mengikut masa yang sesuai iaitu masa yang dapat merangsang pembelajaran
-Digunakan
dengan merujuk kepadanya dan bukan sekadar untuk menunjuk-nunjuk sahaja
-Selepas
digunakan tanggalkan atau ubah supaya tidak mengganggu pelajar belajar
seterusnya.
-Setelah
tamat sesi pengajaran, pamerkan untuk rujukan kelas di papan buletin kelas.
Ciri-ciri
dan jenis teknologi dan inovasi yang baik
1)Alat
yang dapat menjelaskan idea - idea yang kabur dan menrangkan isi-isi pelajaran.
Contoh: Penggunaan cek terbuka dan tertutup yang telah diperbesarkan
2)Alat yang besar dan jelas untuk dilihat oleh
semua pelajar. Contoh: Tulisan dan angka yang ditulis dalam transperensi
mestilah besar dan jelas.
3)Tulisan dan gambar perlu dipelbagaikan warnanya.
Contoh: Gunakan plebagai warna pen untk memberi penekanan kepada
perkataan-perkataan dalam topik yang ingin diajar.
4)Gunakan bahan yang boleh tahan lama dan boleh
disimpan. Tunjukkan hasil dan kemahiran yang baik sekiranya alat dibuat sendiri
No comments:
Post a Comment